ΕΥΧΗ

Ό,τι είναι ο νους και η καρδιά για τον άνθρωπο, είναι και η Ελλάδα για την οικουμένη. Βόλφγκανγκ Γκαίτε (Γερμανός ποιητής και φιλόσοφος 1749-1832)

03 Αυγούστου, 2016

Νότα Κυμοθόη "Οι παρακλήσεις του 15Αύγουστου" Δοκίμιο


Νότα Κυμοθόη
"Οι παρακλήσεις του 15Αύγουστου"
Δοκίμιο

Αύγουστος, μήνας της Παναγιάς, συνηθίζουν να λένε οι χριστιανοί στις συζητήσεις τους και κάθε απόγευμα γίνονται "Παρακλήσεις" προς τιμήν κι ευχαριστία της Μητέρας του Χριστού, έως την παραμονή της μεγάλης γιορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου (14 Αυγούστου). Αλλά, πως προέκυψαν αυτοί οι "ύμνοι" και πως καθιερώθηκαν; Αναδιφώντας σε ιστορικά κείμενα και θεολογικά συγγράμματα, η ιστορία τους έχει ως εξής:
Οι παρακλήσεις αυτές αφορούν τον Μικρό και Μεγάλο Παρακλητικό Κανόνα ή Μικρή και Μεγάλη Παράκληση στην Υπεραγία Θεοτόκο. Τους καθιέρωσε η  εκκλησία να τελούνται εναλλάξ στην περίοδο της νηστείας του 15Αύγουστου, εκτός από την ημέρα γιορτής (6 Αυγούστου) Μεταμορφώσεως του Σωτήρος και την ημέρα του 15Αύγουστου (Κοίμηση της Θεοτόκου).
Είναι ΄Υμνοι που αποτελούνται από μικρότερες ενότητες, τις Ωδές. Η κάθε Ωδή αποτελείται στην πρώτη στροφή της από τον Ειρμό και στο τέλος από το Εφύμνιο "Υπεραγία Θεοτόκε, σώσον ημάς", μαζί περιλαμβάνουν και τροπάρια.
Οι Ύμνοι είναι ποιήματα και άγουν την καταγωγή τους από τον 13ο μ. Χ. αιώνα κι ανήκουν στον Θεόδωρο Β΄ Δούκα Λάσκαρη Βατάτζη, που αργότερα έγινε Αυτοκράτορας στην Νίκαια (εξόριστη Αυτοκρατορία, της Νέας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας της Κωνσταντινούπολης στην Ανατολή). Γεννήθηκε το 1221 στο Ιζνίκ της Τουρκίας. Ήταν γιος της Ειρήνης Λάσκαρη (κόρης του Αυτοκράτορα της Νίκαιας Θεόδωρου Α΄ Λάσκαρη) και του στρατηγού Ιωάννη Γ΄ Δούκα Βατάτζη (ο μαρμαρωμένος βασιλιάς κατά τον θρύλο που η εκκλησία τον έχει κάνει Άγιο). Η μητέρα του Ειρήνη είχε πριν από αυτόν, παντρευτεί τον Ανδρόνικο Παλαιολόγο.
Αλλά ποιος ήταν αυτός ο περιβόητος στρατηγός πατέρας του κι Αυτοκράτωρ αργότερα της Νίκαιας, ο Ιωάννης Γ΄ Βατάτζης που έπασχε από επιληψία; 
Γράφουν οι ιστορικές πηγές, πως η μάνα του Υμνογράφου Θεόδωρου Β΄, η Ειρήνη, έπεσε από το άλογο, τραυματίστηκε άσχημα και την περιφρονούσε ερωτικά ο άντρας της και Αυτοκράτωρ Στρατηγός Ιωάννης Γ΄ Βατάτζης (ο μαρμαρωμένος βασιλιάς και Άγιος). Κλείστηκε σε μοναστήρι με το όνομα Ευγενία. Ο στρατηγός ερωτοτροπούσε και μετά το θάνατό της (1239) παντρεύτηκε την Γερμανίδα Κωνσταντίνα Χοχενστάουφεν (νόθα κόρη του Φρειδερίκου Β΄ Χοχενστάουφεν βασιλιά της Γερμανίας που άλλαξε το όνομά της και το έκανε Άννα). Αλλά ο ερωτιάρης στρατηγός κι αυτοκράτωρ Ιωάννης Γ΄ Βατάτζης δημιούργησε ερωτικές σχέσεις με την ακόλουθο της Αυτοκράτειρας και γυναίκας του Άννας, την γνωστή Μαρκεσίνα. Το σκάνδαλο για την εποχή ήταν πολύ μεγάλο και ο γιος του  Θεόδωρος Α΄ Δούκας Λάσκαρης, ερχόταν σε συνεχείς κόντρες μαζί του, αλλά ο αυτοκράτωρ πατέρας του, τον αγνοούσε, γιατί ήταν μόνον 18 χρόνων, όταν πέθανε η μητέρα του και 24 όταν ξαναπαντρεύτηκε ο πατέρας του.      Ασθενικός, περιφρονημένος από την μητριά του Άννα και πικραμένος για την μεγάλη ταλαιπωρία της μητέρας του (που ίσως να μην ήταν ατύχημα, αλλά βίαιη ενέργεια κι επίθεση εναντίον της κατά την διάρκεια του κυνηγιού, για να την βγάλουν από τη μέση) έγραφε Ποιήματα, τα οποία έδινε στην αγαπημένη του μητέρα μετά το ατύχημά της, που ήταν κλεισμένη στο μοναστήρι κι εκείνη τα έκανε Ύμνους. Η μητέρα του τα είχε συμπεριλάβει στις παρακλήσεις της μέσα στο μοναστήρι, για να λυτρωθεί από τα βάσανά της ή ίδια, αλλά και ο γιος της.
 Το 1254 πέθανε και ο Ιωάννης Γ΄ Βατάτζης (έπασχε από επιληψία που κάθε χρόνο γινόταν και χειρότερα η υγεία του και τιμούσαν το θάνατό του όσοι στρατιωτικοί τον υπηρετούσαν στην Ανατολή και ο Νικόδημος Αγιορείτης 1749-1809 κατά παραγγελία του Μητροπολίτη της Εφέσου, έγραψε το βίο του και στην συνέχεια η εκκλησία τον έκανε Άγιο και στο Διδυμότειχο το 2010 του χτίσανε κι εκκλησία γιορτάζοντας τη μνήμη του στις 4 Νοεμβρίου ) ενώ είχε θαφτεί στη Μονή Σωσάνδρων στο Νυμφαίο όρος, που είχε χτίσει ο ίδιος προς τιμήν της Παναγίας. Έτσι ανέβηκε στο θρόνο της Νίκαιας ο Θεόδωρος Β΄ Λάσκαρης Βατάτζης. 
Οι Ύμνοι του Αυτοκράτορα τώρα Θεόδωρου Β΄ Λάσκαρη Βατάτζη κυκλοφόρησαν σε όλες τις εκκλησιές και τα μοναστήρια της Νίκαιας και ψάλλονταν ως Αυτοκρατορική Ακολουθία προς βοήθεια του θρόνου. Ο Θεόδωρος Β΄ Λάσκαρης Βατάτζης ήταν πολύ ασθενής (έπασχε κι αυτός από επιληψία) και καθημερινά όλες οι εκκλησίες τελούσαν τους Ύμνους του της Μεγάλης Παράκλησης για την υγεία του.  Είχε παντρευτεί την Έλενα Ασάν, κόρη του ηγεμόνα της Βουλγαρίας Ιβάν Β΄Ασάν). Πέθανε στις 18 Αυγούστου 1258.
Στις 25 Ιουλίου 1261, ο στρατηγός Αλέξιος Στρατηγόπουλος που υπηρετούσε στον  στρατό του Αυτοκράτορα της Νίκαιας Μιχαήλ Η΄ Παλαιολόγου, έδιωξε τους Σταυροφόρους από την Κωνσταντινούπολη (που την είχαν καταλάβει το 1204). Έτσι άρχισαν να γίνονται πανηγυρικές εκδηλώσεις έως τον 15Αύγουστο προς τιμήν της Παναγίας και στις εκκλησίες ακουγόταν και ο Μέγας Παρακλητικός Κανών του Θεόδωρου Β΄ Λάσκαρη.
 Αλλά ξέσπασε διαμάχη. Ο Αυτοκράτωρ της Νίκαιας Μιχαήλ Η΄ Παλαιολόγος που είχε σφετεριστεί το θρόνο από τον νόμιμο διάδοχο Ιωάννη (γιο του Θεόδωρου Β΄Λάσκαρη) απαγόρεψε να ακούγονται ύμνοι στην βασιλεύουσα πόλη Κωνσταντινούπολη, που θύμιζαν την δυναστεία του Βατάτζη. Αλλά η εκκλησία είχε βάλλει το χεράκι της παντού κι ένας μοναχός ο Θεοφάνης είχε αντιγράψει τους Ύμνους και τους είχε μετατρέψει σε Ύμνους για την Παναγία στον Μικρό Παρακλητικό Κανόνα, που  ήδη χρησιμοποιούσε στους όρθρους για τις γιορτές των περισσότερο γνωστών Αγίων της. Και παρά τις αυστηρές απαγορεύσεις, κατά την διάρκεια της νηστείας του 15Αύγουστου έκαναν στις εκκλησίες και στα μοναστήρια χρήση του Μεγάλου Κανόνος για την μνήμη του Θεόδωρου Β΄ Λασκάρεως και κατά το πέρασμα των χρόνων εναλλασσόταν με τον  Μικρό Κανόνα, ο οποίος άρχισε να χρησιμοποιείται καθ΄όλην τη διάρκεια του έτους ως παράκληση για κάθε περίσταση.
Έτσι λοιπόν στη νηστεία του 15Αύγουστου έχει καθιερωθεί να γίνονται αυτές οι παρακλήσεις προς την Παναγία (Μητέρα) από τους πιστούς, για να την ευχαριστήσουν και μέσω αυτής, να μεταφερθούν προς τον Χριστό (Υιό της). 

© Nότα Κυμοθόη 


18 Ιουλίου, 2016

Νότα Κυμοθόη "Νοοτροπία αμόρφωτου χωριάτη κι αμόρφωτου νεοέλληνα χωριάτη"

                                                              Έργο Ζωγραφικής b. Larsen


Νότα Κυμοθόη

"Νοοτροπία αμόρφωτου χωριάτη κι 

αμόρφωτου νεοέλληνα χωριάτη"

Παλιότερα στα χωριά, όταν ακόμα δεν υπήρχαν αυτοκίνητα και υπηρεσία διαχείρισης απορριμάτων, ο καθένας πέταγε τα σκουπίδια του στου γείτονα τον τόπο κρυφά να μη τον δει ή στο ρέμα ή έξω από το χωριό. Έμπαινες στο χωριό κι αντίκριζες σκουπίδια αριστερά και δεξιά του δρόμου...Ακόμα και σήμερα τα ποταμάκια ή τα ρέματα είναι γεμάτα σκουπίδια παντός είδους και πλαστικά από καρέκλες μέχρι λεκάνες που δεν λιώνουν. Όσο για τα στρώματα...έχουν φράξει τη ροή του νερού.
Όταν αργότερα οργανώθηκε η ζωή στην Ελλάδα και τέθηκε το θέμα "καθαριότητα", αποφάσισαν οι κοινότητες και οι Δήμοι να διαχειριστούν το θέμα "καθαριότητα", περιβάλλον κι απορρίμματα.
Είναι θλιβερό το θέαμα στις γειτονιές να επικρατεί αυτή η ίδια νοοτροπία, που επικρατούσε πριν πολλά χρόνια, όταν οι άνθρωποι μισούσαν ο ένας τον άλλον και είχαν έριδες, ίντρικες αλλά και εμμονές με κάποιον. Ειδικά οι γυναικούλες στα χωριά, σκουπίζουν τις αυλές τους αλλά και τους δρόμους με μανία και πετάνε τα σκουπίδια τους στην αυλή κάποιας γειτόνισσας που λείπει. Πάει κάποια στιγμή η γειτόνισσα που λείπει και τι να δει;
Σκουπίδια, σκουπίδια...που δεν είναι δικά της, αλλά...άλλων. Στην ερώτηση, " τι είναι όλ΄ αυτά" την στέλνουν στο Δήμαρχο και στον Αντιδήμαρχο και στους υπεύθυνους καθαριότητας.
Άκρη δε βρίσκει γιατί η νοοτροπία είναι ίδια σε όλων τη σκέψη...
Κι εδώ τίθεται το θέμα: "Καθαριότητα και Περιβάλλον"
Ερωτήσεις:
1)Όταν απουσιάζει κάποιος από το σπίτι του, μπορεί ο καθένας να πετάει ότι σκουπίδια θέλει γιατί έτσι του γουστάρει;
2)Μπορεί η γειτόνισσα να σκουπίζει το δρόμο και να πετάει τα σκουπίδια στο πεζοδρόμιο του σπιτιού ανθρώπου, ο οποίος δεν είναι εκεί;
3)Μπορούν οι καθαρές γειτόνισσες να πετάνε τα σκουπίδια τους στην αυλή του ανθρώπου, ο οποίος λείπει από το σπίτι του;
4)Ο Προϊστάμενος Καθαριότητας του Δήμου, πως σκέφτεται για την καθαριότητα της πόλης του, όταν:
Α) επιτρέπει να τοποθετείται ένας κάδος σκουπιδιών, σε κατοικία που δεν μένει κάποιος μόνιμα;
Β) επιτρέπει την συνεχή μόλυνση σε περιοχή που δεν δύναται να καθαριστεί λόγω απουσίας κάποιου;
Γ) επιτρέπει μια συνεχή εστία μόλυνσης σε μια περιοχή που την καθιστά επικίνδυνη για τη δημόσια υγεία;
Δ) Με τη δική του απόφαση να πετάνε τα σκουπίδια τους εκεί όλη η γειτονιά έξω από κατοικία και να μη μπορεί να μείνει και να σταθεί άνθρωπος;
Ε) Με ποια λογική ο Υπεύθυνος Καθαριότητας τοποθετεί κάδο σκουπιδιών έξω από σπίτι ή οικοδομή που δεν κατοικείται;
Επειδή το "ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ" δεν είναι απλή υπόθεση να διαχειρίζεται από ανθρώπους οι οποίοι δεν σέβονται το ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ των κατοίκων τους οποίους λένε πως υπηρετούν, ας μορφωθούν πρώτα κι ύστερα να κάθονται σε τέτοιες θέσεις...



Η καθαριότητα δεν είναι να περνάει ο Δήμος και να κλαδεύει κοινώς να ξεπαστρεύει τα καρποφόρα δέντρα μιας αυλής, επειδή κάποια κλαδιά τους εξέχουν...

Η καθαριότητα ας ξεκινήσει από τη σκέψη του καθενός σε σχέση με την παρουσία και ύπαρξη του καθενός...

Το περιβάλλον αποτελεί τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς κι όχι "βία"...

Το ότι το περιβάλλον ανήκει σε όλους, καλά θα κάνουν οι τοπικές αρχές να συμμαζέψουν από τα πεζοδρόμια γλάστρες, καναπεδάκια, βρυσούλες, συντριβανάκια, παγκάκια κι ότι άλλο εμποδίζει την διέλευση των πεζών. Καθώς επίσης και τα παράνομα σκέπαστρα που έχουν αναρτηθεί με τις  πλάτες των τεχνικών υπηρεσιών των Δήμων...

Τι ενοχλεί περισσότερο;
Ένα καρποφόρο δέντρο που τα κλαδιά του είναι ψηλά στον ουρανό ή το παγκάκι και οι γλάστρες στα πεζοδρόμια που δεν επιτρέπουν σε κάποιον να περάσει;
Έχω την άποψη ότι ο κολλητός του κολλητού ώ κολλητός για διάφορα θέματα τα οποία είναι παράνομα καλύπτονται από σιγή...ιχθύος, γιατί έτσι βολεύει...

Περιβάλλον όμως είναι και ...η προστασία των αρχαιολογικών χώρων από όλες τις παράνομες ανασκαφές ...κι όλα τα παράνομα κτίσματα μέσα σε αυτές...
Περιβάλλον είναι η υγεία των κατοίκων...που μολύνεται από ανοιχτούς κάδους και κάδους έξω από τα παράθυρα σπιτιών...

Περιβάλλον είναι οι παιδικές χαρές που μαστίζονται από τους εμπόρους ναρκωτικών...

Περιβάλλον είναι τα πεζοδρόμια να είναι βατά όλα από τους πεζούς κι όχι μόνον κάποια...
Περιβάλλον είναι ο πολιτισμός και η παιδεία που κάποιοι ενώ την διαχειρίζονται δεν σέβονται και δεν εκτιμούν τους ανθρώπους...
Περιβάλλον είναι η απλή "καλημέρα" κι όχι το μίσος, οι έριδες και οι απειλές...
Όσο για το ύφος κάποιων...δήθεν, που με "βία" κι απειλές κάνουν τη ζωή κάποιων δύσκολη επί συνεχή συνεχή έτη, ας ντρέπονται γιατί το "καλάμι"¨στο οποίο ιππεύουν θα γυρίσει και θα τους ραπίσει...
Κλείνοντας θάθελα να εκφράσω τα συναισθήματά μου και να πω, πως κατανοώ την όλη σας δυστυχία και το όλο σας πρόβλημα και τα άσχημα βιώματά σας, κατανοώντας όλα όσα περνάτε κι υποφέρετε. Κατανοώ πως έχετε πρόβλημα με τους κάδους σκουπιδιών όλοι και όλες, αλλά δεν μπορείτε να εκφράσετε αυτό σας το πρόβλημα και αν το εκφράζετε δεν σας ακούει κανένας. Το ότι εναποθέτετε το  "πρόβλημά σας" στα χέρια μου, ενώ θα έπρεπε να σας το λύσει ο ίδιος ο Δήμαρχος και ο Υπεύθυνος Αντιδήμαρχος Καθαριότητας και Περιβάλλοντος, ελπίζω να βρούμε μαζί πραγματικά λύση στο όλο πρόβλημα. Διότι με την υγεία μας, κανένας δεν έχει δικαίωμα να παίζει!..


Νότα Κυμοθόη "φωτογραφίες από Αθήνα "

φωτογραφία της Νότας Κυμοθόη

Νότα Κυμοθόη :"φωτογραφίες από Αθήνα"

01 Ιουνίου, 2016

ΝΟΤΑ ΚΥΜΟΘΟΗ "ΣΠΑΝΙΟ ΝΟΜΙΣΜΑ ΜΕΓΑΛΗΣ ΑΞΙΑΣ"

ΝΟΤΑ ΚΥΜΟΘΟΗ
"ΣΠΑΝΙΟ ΝΟΜΙΣΜΑ ΜΕΓΑΛΗΣ ΑΞΙΑΣ"


Το 2012, είχε βγει στον αέρα ως πρώτη είδηση στις αρχές της άνοιξης τότε, πως εξαρθρώθηκε σπείρα που είχε στην κατοχή της πάνω από 8.000 χρυσά κι ασημένια αρχαία νομίσματα. Σε όλη την Ελλάδα μέσα στη μεγάλη "οικονομική κρίση", ψάχνουν για την τύχη τους, κρυμμένη μέσα στο χώμα, σε αρχαίους τάφους, είπαν τότε...
Το εξαιρετικά σπάνιο νόμισμα της αρχαίας Μακεδονίας, στην εικόνα,  που απεικονίζει από την μια πλευρά τον Μέγα Αλέξανδρο και από την άλλη έναν αετό, υπολογίζεται πως αξίζει τουλάχιστον τέσσερα εκατομμύρια ευρώ!
...Οι δημοπρασίες και πωλήσεις αρχαίων νομισμάτων συνεχίζονται από τους διεθνείς οίκους και βγήκαν στο σφυρί αρχαία ελληνικά νομίσματα, τα οποία φυσικά...βγήκαν από την Ελλάδα στις αγορές αυτές...

Κατά συμπτωματικό τρόπο σε κάθε αρχαιολογική περιοχή μεγάλης ιστορικής αξίας, όπου έχουν βρεθεί θησαυροί και έγινε αρχαιοκαπηλία και συνεχίζει να γίνεται, υπάρχει εξωκλήσι ή εξωκλήσια και μπλέκεται η ορθόδοξη εκκλησία στην αρχαιολογία, οι δημοτικές αρχές, νομαρχία, μητρόπολη και μητροπολίτης και αρχιεπισκοπή μαζί με πολεοδομίες, κτηματολόγια και βάζει το χεράκι της και η αστυνομική διεύθυνση με τους καλούς "χριστιανούς" ορθόδοξους αστυνομικούς, γιατί όλοι μαζί συμβάλλουν σε αυτό το έγκλημα. Τώρα αν είναι μαζί και άνθρωποι από το δικαστικό σώμα, από την εκπαίδευση ή απλοί εργάτες του Δήμου της περιοχής, αυτό είναι άλλη υπόθεση ή έχει σχέση και με την κομματική-πολιτική υποστήριξη κάποιων υψηλόβαθμων στελεχών;
ΝΑ ΞΕΚΑΘΑΡΙΣΕΙ ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ Η ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΝΑ ΟΡΙΣΤΟΥΝ ΕΥΘΥΝΕΣ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΠΟΥ ΑΡΧΑΙΟΚΑΠΗΛΟΙ ΕΧΤΙΣΑΝ ΜΕΣΑ ΣΕ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ.

ΑΛΛΟ ΘΕΜΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΘΕΟΣ ΚΑΙ Η ΠΙΣΤΗ ΚΙ ΑΛΛΟ Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΙΣΤΟΡΊΑΣ ΜΙΑΣ ΧΩΡΑΣ ΣΑΝ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ Η ΣΥΝΕΧΉΣ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΗ ΚΑΛΥΨΗ ΤΩΝ ΟΣΩΝ ΕΥΘΥΝΟΝΤΑΙ ΓΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΠΟΥ ΕΞΑΠΛΩΝΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΙΑ Ως ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΑΚΡΗ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ...ΜΕ ΕΥΛΟΓΙΕΣ ιερέων της ορθόδοξης πίστης ΣΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΩΝ...ΑΓΙΩΝ ΟΠΟΥ ΤΟΥΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΑΝ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΛΥΠΤΟΥΝ ΤΙΣ ΑΠΑΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΚΑΠΗΛΙΑΣ ΤΟΥΣ και των όσων μαζί τους εμπλέκονται.

Αν πράγματι θέλουν να ξεκαθαρίσουν το λεκιασμένο τοπίο, θα το ξεκαθαρίσουν κι όχι να τους φταίει ο Φίλης...

Άδεια Creative Commons
Αυτό το εργασία χορηγείται με άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές .

23 Μαΐου, 2016

ΝΟΤΑ ΚΥΜΟΘΟΗ "ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΧΕΛΩΝΑΣ"

ΝΟΤΑ ΚΥΜΟΘΟΗ
"ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΧΕΛΩΝΑΣ"

Η χελώνα της Αίγινας για ν΄απεικονιστεί ως νόμισμα σημαίνει πως στο νησί οι χελώνες είχαν την τιμητική τους εκείνη την εποχή, δηλαδή αφθονούσαν!!! Έτσι λοιπόν το πρώτο νόμισμα που κόπηκε ήταν η "χελώνα". Μπορούμε να μάθουμε περισσότερα γι΄αυτό, αν επισκεφτούμε το Νομισματικό Μουσείο Αθηνών!!! Αλλά η αλήθεια της απεικόνισης έχει να κάνει με τη δύναμη της ελληνικής ναυπηγικής και ας μην αγνοούμε την ελληνική πόλη Ναύκρατις, στην αρχαία Αίγυπτο... Αλλά να δούμε την όλη αλήθεια της ελληνικής δύναμης των ελληνικών πλοίων με κουπιά και πανιά και το σπουδαίο ρόλο που είχαν παίξει οι κάτοικοι-σπουδαίοι ναυτικοί της Αίγινας...
Η "Αργώ" τι σχέση είχε με την Αίγινα; Ποια ήταν η σχέση της αρχαίας Κολχίδας και του 1ου αρχαίου νομίσματος της "χελώνας" με την πόλη αυτή; 
Η αλήθεια είναι αυτή που ξέρουμε ή μήπως έχει σκεπαστεί με τρόπο καπηλείας από "θρησκευτικοπολιτική" προπαγάνδα που μέχρι ημερών μας δεν αφήνουν με βίαιο τρόπο να βγει στο φως η αληθινή έρευνα των ιστορικών αρχείων; Μήπως αν εξεταστεί η σχέση της Ρωσίας με τη Γαλλία, τότε όπου στολίστηκαν στη Ρωσία τα παλάτια με τέχνη γαλλική, βρούμε άκρη; Γιατί στην αρχαιότητα κι αυτήν την εποχή που αναφέρεται η ελληνική εμπορική δύναμη, όλα σχεδόν τα λιμάνια της στην Μεσόγειο θάλασσα ήταν καθαρά ελληνικά λιμάνια με πολύ μεγάλη οικονομική δύναμη και στην ναυπηγική τέχνη αλλά και στο εμπόριο.
Τι σχέση έχει η αρχαία πόλη "Αρκάιμ" στη Ρωσία και τι σχέση έχει η Αίγινα με τις άλλες ελληνικές πόλεις στην αρχαία Ιωλκό αλλά και στα λιμάνια τους Ευξείνου Πόντου, όπου ήταν οι ανθηρές αρχαίες ελληνικές πόλεις;


Άδεια Creative Commons
Αυτό το εργασία χορηγείται με άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές .
Στο Πάριο χρονικό, που βρίσκεται στο Μουσείο της Αστυπάλαιας *, είχα αναφέρει γι΄αυτό παλιότερα περί το 2008 σε μια ομιλία μου τότε, διαβάζουμε :{ΑΦ’ ΟΥ Φ[ΕΙ]ΔΩΝ Ο ΑΡΓΕΙΟΣ ΕΔΗΜΕΥΣ[Ε ΤΑ] ΜΕΤ[ΡΑ ΚΑΙ ΣΤ]ΑΘΜΑ ΚΑΤΕΣΚΕΥΑΣΕ ΚΑΙΝΟΜΙΣΜΑ ΑΡΓΥΡΟΥΝ ΕΝ ΑΙΓΙΝΗι ΕΠΟΙΗΣΕΝ, ΕΝΔΕΚΑΤΟΣ ΩΝ ΑΦ’ ΗΡΑΚΛΕΟΥΣ, ΕΤΗ ΓΗΔΔ-ΔΙ, ΒΑΣΙΛΕΥΟΝΤΟΣ ΑΘΗΝΩΝ [ΦΕΡΕΚΛ]ΕΙΟΥΣ… που σημαίνει " Όταν ο Φείδων ο Αργείος  κοινοποίησε τα μέτρα και τα  σταθμά  και κατασκεύασε αργυρό νόμισμα στην Αίγινα, έγινε  11ος από τον Ηρακλή, έτος ΓΗΔΔΔΙ = 631, όταν ο Φερέκλειος βασίλευε στην Αθήνα..."


Αυτή είναι ίσως η παλαιότερη καταγραφή για  τη "χελώνα" της Αίγινας που πιστοποιεί  ιστορικά, ότι υπήρξε χρονολογικά το πρώτο ελληνικό αλλά κι ευρωπαϊκό ταυτόχρονα  κερματόμορφο νόμισμα   Ουσιαστικά όμως αφορά ένα νομισματικό σύστημα μέτρων και σταθμών με τις υποδιαιρέσεις του που έπαιξε σημαντικό ιστορικό ρόλο στην ανάπτυξη του εμπορίου στην αρχαία εκείνη εποχή για όλον τον γνωστό τότε, ιστορικά, κόσμο της εποχής. Αναφορές εύρεσης υπάρχουν στην Ιλλυρία ώς την Αίγυπτο κι από την Ισπανία ως την Μαύρη Θάλασσα ή Κριμαία, όπου ήταν επίσημο νόμισμα για τις εμπορικές συναλλαγές. Ήταν δηλαδή εκείνη την εποχή το πρώτο ευρωπαϊκό "κοινό" νόμισμα, γιατί η Αίγινα που ανήκε στον Πειραιά διεξήγαγε το εμπόριο και φυσικά και τα άλλα εμπορικά ελληνικά λιμάνια, που μετέφεραν ελληνικά προϊόντα στις βόρειες θάλασσες κι αυτές τις πόλεις της Μεσογείου.  







Η "χελώνα" ή "Αιγινήτικος στατήρας", από την μία πλευρά είχε το έμβλημα της θαλάσσιας χελώνας, σύμβολο της Αφροδίτης και προστάτιδας για τους ναυτικούς στα ταξίδια και το θαλασσινό εμπόριο.  Το βάρος ήταν 13 περίπου γραμμάρια καθαρού αργύρου κι από την άλλη πλευρά το "έγκοιλο", σύμβολο που παριστάνει σε απλή σχηματική μορφή, άνθρωπο που βαδίζει και όλη αυτή η παράσταση φανερώνει το πρωτοποριακό ελληνικό Πνεύμα και στο χώρο της τέχνης.
Ας δούμε τα νομίσματα κι ας κατανοήσουμε την μεγάλη "φίμωση" του αρχαίου ελληνικού Πνεύματος που τόσο πολύ πολεμήθηκε από όσους έχτισαν πάνω στους αρχαίους ελληνικούς ναούς, χριστιανικές εκκλησίες, με νομίσματα από τα αρχαία ελληνικά ιερά και θησαυροφυλάκια σε μια μακροχρόνια ληστεία και αγυρτεία στο όνομα του Θεού...
Κι επειδή η αλήθεια θα λάμψει παγκοσμίως, σήμερα λοιπόν, όπου έχουν κηρύξει αυτήν την ημέρα ως ημέρα παγκόσμιας προστασίας της χελώνας, είπα ν΄αναρτήσω αυτήν την όλη αλήθεια για να ξυπνήσουν οι τυφλούμπες των όσων λένε πως ...προστατεύουν τα ιερά και όσια των Ελλήνων!!!
{*H Αστυπάλαια (ή Αστροπαλιά) είναι νησί του Αιγαίου και ανήκει διοικητικά στα Δωδεκάνησα. Εκεί λοιπόν γράφει αυτό το ρητό}

© Nότα Κυμοθόη 

03 Μαΐου, 2016

ΝΟΤΑ ΚΥΜΟΘΟΗ "ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΙΚΟ ΠΑΣΧΑ":ΔΟΚΙΜΙΟ


εικόνα:φωτογραφία Νότα Κυμοθόη

 ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΙΚΟ ΠΑΣΧΑ 
ΓΡΑΦΕΙ Η ΝΟΤΑ ΚΥΜΟΘΟΗ

Η Ρούμελη γιορτάζει με ιδιαίτερη ζέση το Πάσχα, που για τους περισσότερους σημαίνει σουβλιστό αρνί, γλέντι και καλή παρέα με κρασί σε λάκκους με πολλούς μαζί.
Έτσι από τη μεγάλη εβδομάδα βρίσκουν τις παρέες που θα ψήσουν μαζί και σαν καλοί χριστιανοί...ξεχωρίζουν εκείνους που δεν συμπαθούν σαν παρέα...

Αλλά αυτό είναι το Πάσχα; Διαχωρισμός; Μικρότητες;

Το Πάσχα είναι Αγάπη και συμφιλίωση!!! Είναι μια ημέρα, όπου οι άνθρωποι παραμερίζουν τις έχθρες του "εγώ" και της "ατομικότητας" που δημιουργεί αντιπάθειες κι ενώνονται με την Αγάπη του Θεού και γιορτάζουν μαζί και με αγάπη πραγματική αγκαλιάζοντας τον συνάνθρωπο, γείτονα, συγγενή, γνωστό και τον κάνουν "φίλο" εν Χριστώ αδερφό!
Για εμένα αυτό είναι Πάσχα κι όχι αυτό, όπου γίνεται έτσι όπως γίνεται στο μεγαλύτερο μέρος της σημερινής Ρούμελης...δίχως θεία λαμπρότητα, αλλά απλά σαν γιορτή για...φαγητό και πιοτό κι επίδειξη...

Στην Λιβαδειά έχει καθιερωθεί ο Δήμος να προσφέρει Πασχαλιάτικο γεύμα σε όλους τους περαστικούς!!!
εικόνα:φωτογραφία από το internet

Δεν έτυχε ποτέ να γιορτάσω Πάσχα στη Λιβαδειά, αλλά όσοι έχουν παρευρεθεί μιλάνε για την γιορτή που κάνει ο Δήμος για να προσελκύσει τουρίστες!..

Υπάρχει ένα παραδοσιακό έθιμο, στη Ρούμελη το οποίο κρατάνε ακόμα και με έχει πολύ ενθουσιάσει η παράδοση αυτή η οποία αποτελεί τελετουργικό για όσους ξέρουν...
Θυμάμαι τον πατέρα μου, σε άλλη περιοχή της Ρούμελης, όχι στη Λιβαδειά, που έκανε το ίδιο. Το σπίτι μας την ημέρα αυτή ήταν γιορτή και χώρος φιλοξενίας για όλους τους περαστικούς. Πίτες, αυγά κόκκινα, κοκορέτσι και κρασί ως να βγει το αρνί από τη σούβλα...Κι ο πατέρας ετοίμαζε το λάκκο με ιεροτελεστία...

Από το Μ. Σάββατο ετοιμάζουν το χώρο όπου θα γίνει το ψήσιμο των αρνιών ή κατσικιών ο γνωστός "λάκκος" της Λαμπρής Ημέρας του Πάσχα. Ο γεροντότερος μετά την Ανάσταση (ο πατέρας μου, που πίστευε πολύ στο Θεό-δεν είχαμε παππού) και το πέρας της θείας λειτουργίας, μετά το μεσονύχτι και προς τα χαράματα, με τη λαμπάδα του ανέσπερου φωτός, αφού κάνει το σημείο του σταυρού, ανάβει τη φωτιά στο λάκκο. Εκεί έχουν τοποθετηθεί κληματόβεργες κυρίως. Κι αφού γίνει καλή θράκα και καταβρεχτεί για να χωνέψουν οι φωτιές, ισιώνουν τη θράκα και τοποθετούν τις σούβλες με τ΄αρνιά ή κατσίκια, ένας-ένας από τη γειτονιά που έρχονταν, γιατί γνώριζαν...
εικόνα:φωτογραφία από το internet

Κοντά στο λάκκο κι έξω στο δρόμο ή στην πλατεία στρώνουν τραπέζια με λευκά τραπεζομάντηλλα και τοποθετούν επάνω το πασχαλινό ψωμί, τα κόκκινα αυγά, τις πίτες (χορτόπιτες, τυρόπιτες ή μακαρονόπιτες), τυρί και άφθονο κρασί. Από τους λάκκους πάντα περνούσαν πλανώδιοι που έπαιζαν κλαρίνο και νταούλι σε ρυθμούς και ήχους ρουμελιώτικων παραδοσιακών τραγουδιών. Αφού είχε ψηθεί το κοκορέτσι άρχιζαν με αυτό και λίγο-λίγο από το μικρό αρνάκι που έβαζαν για να φάνε όλοι μαζί εκεί στο λάκκο (κάθε χρόνο ο καθένας κρατώντας τη σειρά προσφοράς για την Αγάπη). Έφευγαν από το λάκκο χωρτάτοι και ίσα που προλάβαιναν για να μαζέψουν τα σουβλιστά-ψητά από το λάκκο, για΄τι χτυπούσε η καμπάνα της Αγάπης...
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ !!!ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ!!!
Με αγάπη και φως
Νότα Κυμοθόη

© Νότα Κυμοθόη