Νότα Κυμοθόη "ΗΘΙΚΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
ΚΑΙ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΜΙΑΣ ΧΩΡΑΣ"
Δοκίμιο
(Γράφει η Νότα Κυμοθόη 2009)
Ηθικός άνθρωπος κατά τον Πλάτωνα είναι όποιος εξασκεί την ΑΡΕΤΗ. Αυτής δε μέρη είναι:
Η ΣΟΦΙΑ,Η ΑΝΔΡΕΙΑ, Η ΣΩΦΡΟΣΥΝΗ και Η ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ!
Αυτές οι ΑΡΧΕΣ αποτελούν ΤΟ ΠΡΩΤΑΡΧΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ ΤΩΝ ΟΣΩΝ ΕΠΙΘΥΜΟΥΝ ΝΑ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΟΥΝ. Δηλαδή να θέσουν εαυτόν εις υπηρεσία ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ΠΡΟΣ ΟΦΕΛΟΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ. Επειδή η "διαλεκτική" έχει στόχο ένα θέμα, αλλά στόχος της είναι η υπεύθυνη εξέταση του θέματος, για την εύρεση της αλήθειας στο θέμα αυτό, μελετώντας τον Πλάτωνα βλέπουμε πως έχει κέντρο της φιλοσοφίας του τη "Θεωρία των Ιδεών", όπου αναλύει τις γενικές έννοιες των όντων του κόσμου, που τις θεωρεί ουσίες αθάνατες ως άυλες! Η ανθρώπινη ψυχή κατά Πλάτωνα υπήρχε, προϋπήρχε στον αθάνατο κόσμο των ιδεών πριν ενσαρκωθεί μέσα στο ανθρώπινο σώμα και ως ενσαρκωμένη διατηρεί όλες εκείνες τις αναμνήσεις από τον κόσμο των ιδεών. Ιδέες κατά Πλάτωνα υπάρχουν τόσες πολλές όσες είναι και οι έννοιεs κι όλες γίνονται αντιληπτές με το ΝΟΥ κι οχι με τις ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ! Ο ΝΟΥΣ είναι τα μάτια της ΨΥΧΗΣ και υπάρχει για να ισορροπεί η ψυχή! ΑΝΗΚΕΙ ΔΕ ΟΛΟΣ Ο ΝΟΥΣ ΣΤΟ ΛΟΓΙΣΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ (όχι αυτό που... ασχολούνται οι λογιστές...) αλλά σε αυτό οπού ανήκει ο ΛΟΓΟΣ=ΘΕΟΣ=ΛΟΓΙΚΗ κι επικοινωνεί με τον κόσμο των ιδεών! ΟΙ ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΟ ΘΥΜΟΕΙΔΕΣ που έχει να κάνει με το συναίσθημα κι ανήκει στην καρδιά και το άλλο μέρος είναι ΟΙ ΕΠΙΘΥΜΙΕΣ ή ΕΠΙΘΥΜΗΤΙΚΟ που είναι η βούληση, η θέληση... Κατά τον Πλάτωνα Άρχοντες σε μια ιδανική πολιτεία πρέπει να είναι μόνον οι φιλόσοφοι. Αυτό όμως μοιάζει σαν ουτοπία!.. Όλες όμως οι ανωτέρω ΑΡΧΕΣ Διδάσκονται απ' όσους Δασκάλους τις Έχουν Κατακτήσει και τις μεταδίδουν στους μαθητές τους! Στους διαλόγους του Πλάτωνα όπου μιλάει ο Σωκράτης, λέει: "προκειμένου να συμβουλέψουν κάποιοι ΔΑΣΚΑΛΟΙ πως μια αρετή, μπορεί να κάνει μια ψυχή καλύτερη, θα πρέπει να γνωρίζουν αυτήν την ΑΡΕΤΗ. Όπως για παράδειγμα την ΑΝΔΡΕΙΑ την οποία πολλοί μπερδεύουν και νομίζουν πώς έχει σχέση με την...οπλομαχία" ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΛΟΙΠΟΝ ΑΝΔΡΕΙΑ κατά Πλάτωνα; Στον διάλογο Σωκράτους και Λάχητος και Σωκράτους με Νικία εκείνος που πρώτος μιλάει για την ΑΝΔΡΕΙΑ είναι ο Λάχης, που λέει: "το εθέλειν μένειν εν τη τάξει και μη φεύγειν". Ο Σωκράτης είναι καυστικός του λόγου αυτού και ελέγχοντας τα λόγια του Λάχητος τα βγάζει ανακριβή υποστηρίζοντας πως ΑΝΔΡΕΙΑ υπάρχει και στη φυγή, λέγοντας το περίφημο "μήστωρ φόβοιο" όπου οι Λακεδαιμόνιοι νίκησαν στις Πλαταιές με το τέχνασμα της φυγής... Ακόμη υποστηρίζει πως ΑΝΔΡΕΙΑ υπάρχει: στον πολιτικό βίο, στις διαμάχες, στην αρρώστια, στη φτώχεια, στη χαρά, στη λύπη, στη θάλασσα κι όχι μόνο στα πεδία της μάχης! Μετά από αυτή την αντίρρηση του Σωκράτη ο Λάχης δίνει άλλο ορισμό της ΑΝΔΡΕΙΑΣ: "είναι κάποια καρτερία της ψυχής" λέει. Αλλά ο Σωκράτης του λέει: "δεν είναι αυτό ΑΝΔΡΕΙΑ, γιατί περιλαμβάνει την από απραξία καρτερία η οποία δεν είναι ΑΝΔΡΕΙΑ". Τότε ο Λάχης δίνει κι άλλο ορισμό κι ο Σωκράτης τον κρίνει κι αυτόν αρνητικά κι έτσι αναγκάζεται να παραιτηθεί ο Λάχης από αυτόν τον διάλογο και τότε ο Σωκράτης προσκαλεί τον Νικία, ο οποίος δίνει τον ορισμό:
"ΑΝΔΡΕΙΑ είναι η επιστήμη των φοβερών και θαρραλέων" την οποία σχολιάζει ο Λάχης με ειρωνεία και ο Σωκράτης τον βρίσκει υπερβολικό. Έτσι λοιπόν ο Πλάτων καταλήγει πως όπως ΜΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ έτσι ΜΙΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ Η ΑΡΕΤΗ ΕΝΙΑΙΑ και ΑΧΩΡΙΣΤΗ στην ψυχή του Ανθρώπου. Αποτελεί ενότητα των διαφόρων μερών που την αποτελούν. Και δεν γίνεται να διαθέτει μόνο ένα μέρος υποστηρίζοντας ότι είναι αστήρικτη και άδικη η κατηγορία εναντίον του : "αδικεί δε και τους νέους διαφθείρων"!..
Ο Πλάτων (428 π.Χ.-347 π.Χ.) ήταν Αθηναίος φιλόσοφος και μαθητής του Σωκράτη! Ο Σωκράτης (470 π.Χ- 399 π.Χ) γεννήθηκε στην Αθήνα Το 399 π.Χ. παραπέμφθηκε σε δίκη για ασέβεια ως σοφιστής και νεωτεριστής. Πρωτεργάτης της μήνυσης εναντίον του ήταν ο πολιτικός δημαγωγός Άνυτος ένας από τους δυο αρχηγούς των Δημοκρατικών, τους οποίους ο Σωκράτης ήλεγχε με την κριτική του για την ...συμπεριφορά τους!
Ο Σωκράτης ήταν ένας άνθρωπος ευσεβής, αλλά... ήταν και Μύστης! Αυτή η μυστικιστική του ιδιοσυγκρασία είναι το Θεϊκό Σημείο του. Η εσωτερική του φωνή! Αυτή, την οποία δεν μπορούσαν να κατανοήσουν οι "απαίδευτοι της Μύησης". Ένας νηφάλιος και οξύνους Νους με βαθιά θρησκευτική πίστη σε μια Φιλοσοφία "αυτοδίδακτη' ή μήπως "ΦΩΤΙΣΜΕΝΗ" ; Υπήρξε πράγματι ένας ΦΩΤΕΙΝΟΣ ΝΟΥΣ για την εποχή του! Μπορεί κάποιος να τον αμφισβητήσει; Τον αμφισβητούν οι μικρόνοοι κι απαίδευτοι, αλλά κι όσοι δεν μπορούν να κατανοήσουν των Υψηλών Τονικών Παλμών Νοητικό του Επίπεδο.
Αυτό το περίφημο "ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ" αποτελεί το ΜΥΣΤΙΚΟ του αυτοελέγχου, που έκλεψαν στην επιβουλή χριστιανισμού οι εξομολόγοι για να συγχωρούν "αμαρτίες" οι αυτοαποκαλούμενοι "αναμάρτητοι". Και το..."ΕΝ ΟΙΔΑ ΟΤΙ ΟΥΔΕΝ ΟΙΔΑ" ως στάση ζωής του, οδηγεί σε σύνορα γνωστικών δυνατοτήτων που κρύβουν ευσέβεια, σεβασμό και ΔΕΟΣ στην απεραντοσύνη της γνώσης και σε αυτή τη ΜΙΑ την ΑΛΗΘΙΝΗ ΟΥΣΙΑ ΤΩΝ ΟΝΤΩΝ, ΤΟ ΘΕΙΟ ΝΟΥ ΟΛΩΝ. Σε σχέση με τον κάθε Άνθρωπο η ΑΡΕΤΗ ως ΑΞΙΑ είναι γνώση, διότι... "ΟΥΔΕΙΣ ΕΚΩΝ ΚΑΚΟΣ" κι αυτή του η συμπεριφορά τον καθορίζει μέσα στην κοινωνία και ιδιαίτερα αν αυτός ανήκει στην τάξη των όσων θέλουν να διακυβερνήσουν μια χώρα... Το να "θέλει" κάποιος σημαίνει πως είναι ΕΤΟΙΜΟΣ να δεχθεί τα χειροκροτήματα, αλλά κι όλες τις "πετριές" των όσων κυβερνά. Γιατί ο καθένας έχει νου και σκέφτεται και κανείς λογικός άνθρωπος δεν δέχεται ΚΑΤΑΠΙΕΣΗ από κανέναν κυβερνήτη καμιάς χώρας και κανείς λογικός άνθρωπος δεν δέχεται τον διχασμό, μήτε τον φασισμό, αλλά μήτε την βία, όταν ασκείται από κάποιον που κυβερνά για να κυβερνά.
Η συμπεριφορά του καθενός ανθρώπου καθορίζεται από τις αντιλήψεις που έχει για την ΑΝΔΡΕΙΑ και το ΑΓΑΘΟ, αυτό που θα έκανε, αν ήξερε να το πράττει και πως να το κάνει πριν κάνει κακό στην πολιτεία οπού κυβερνά και στους ανθρώπους όπου ασκεί εξουσία.
Με αγάπη για την Αγάπη
και αγάπη για το Φως της Αγάπης
Νότα Κυμοθόη Λογοτέχνης και Εικαστικός
© Nότα Κυμοθόη
Δημοσιευμένο Δοκίμιο το 2009 σε ημερήσια εφημερίδα της Κύπρου
Copyright ©Νότα Κυμοθόη 2009
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου